ΣΠΟΡΑΚΙ ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ


            ΣΠΟΡΑΚΙ ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ
2013-14 
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΟΥΤΡΟΥ 

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ 

Α ΤΑΞΗ  Χ/ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ ΚΩΝ/ΝΑ 

ΟΛΟΗΜΕΡΟ  ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ

ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ
ΜΑΥΡΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ ΕΚΠ/ΚΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΚΟΥΡΟΥΖΙΔΗΣ ΧΑΡΗΣ Δ/ΝΤΗΣ 

ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΑΚΟΜΑ
ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ



Το δίκτυο  Π.Ε. "Το Σποράκι , πηγή ζωής", προσβλέπει στην ανάδειξη και προστασία των ενδημικών ειδών της ελληνικής  χλωρίδας, στην προστασία της βιοποικιλότητας, στην προστασία των εδαφών από τη διάβρωση, στην δημιουργία μικρών σχολικών κήπων και παράλληλα αναδεικνύει την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισης του νερού και της αξιοποίησης των οργανικών υπολειμμάτων με τη διαδικασία της κομποστοποίησης.






Β. ΣΤΟΧΟΙ
Ι. ΓΝΩΣΕΙΣ

    1. Παροχή στους μαθητές των κατάλληλων και επαρκών γνώσεων για να εκτιμήσουν του περιβάλλον και τα προβλήματά του.
    2. Παροχή στους μαθητές των απαραίτητων γνώσεων σχετικά με το ρόλο και τη θέση των σπόρων και των φυτών στο οικοσύστημα.
    3. Τη χρήση του περιβάλλοντος και ειδικότερα των σπόρων ως πηγής γνώσεων.




ΙΙ. ΑΞΙΕΣ-ΣΤΑΣΕΙΣ

    1. Να εμφυσήσει στους μαθητές την αξία της προστασίας του περιβάλλοντος
    2. Του σεβασμού της ζωής συνολικά και όχι μόνον της ανθρώπινης ζωής
    3. Της αναγνώρισης της αισθητικής και συναισθηματικής αξίας της φύσης
    4. Της αξίας της προσωπικής συμμετοχής σε ευγενείς αγώνες όπως αυτός της προστασίας του περιβάλλοντος, της πολιτιστικής και αισθητικής κληρονομιάς,




ΙΙΙ. ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ- ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να αποκτήσουν ικανότητες και δεξιότητες για;

  1. Το χειρισμό εργαλείων και οργάνων
  2. Τη φύτευση και παρακολούθηση της ανάπτυξης φυτών από σπόρους
  3. Την καταγραφή σειράς παρατηρήσεων σχετικά με την πορεία της ανάπτυξης ενός φυτού από τη βλάστηση του σπόρου και μετά
  4. Την ομαδική και ατομική εργασία
  5. Την δημιουργία μικρών κήπων και την διατήρησή τους σε καλή κατάσταση
  6. Την σύνταξη εκθέσεων, περιγραφών και αναφορών σχετικά με γεγονότα ή παρατηρήσεις.




Υποτιτλισμένο ντοκυμαντέρ, του Christophe Guyon ( ανοίξτε το στο youtube  και επιλέξτε τους ελληνικούς υπότιτλους) για τον κίνδυνο εξαφάνισης των παραδοσιακών σπόρων και τις δραματικές επιπτώσεις στην ανθρωπότητα από την παγκόσμια κυριαρχία των μεταλλαγμένων σπόρων που κατασκευάζουν οι πολυεθνικοί αγροβιομηχανικοί κολοσσοί.

  .....................................................................

 

“Δημιουργώντας τον Σχολικό μας Κήπο”

 

  .....................................................................

 

Προτεινόμενα φυτά για το σχολικό περιβάλλον

 

  ...................................................................

 

Συλλέγοντας σπόρους και καρπούς από τα φυτά της αυλής μας. 

                              1η Δραστηριότητα πεδίου

Δράση με μαθητές της Α΄ τάξης 

και των μαθητών του Ολοήμερου Σχολείου  

 

Το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης " Το σποράκι πηγή ζωής " είναι από τα πιο διαδεδομένα στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. 

Στο σχολείο μας εφαρμόστηκε για πρώτη φορά  στις αρχές τις δεκαετίας του 2000 . Έτσι οι σπόροι τους έδωσαν καρπούς. 

12 σχεδόν χρόνια μετά το πρόγραμμα ξανά υλοποιείται από άλλη εκπαιδευτική και εννοείται μαθητική ομάδα. 

Τα δέντρα που φύτεψαν τότε γίνονται πεδίο έρευνας για τις σημερινές περιβαλλοντικές ομάδες του σχολείου μας. 

( Για την ιστορία εκπαιδευτικοί που υλοποιούσαν τότε το πρόγραμμα ήταν οι Ανδρέου Νίκος, Ίτσκου Νατάσα  και Ίτσκος Γρηγόρης ενώ τωρινοί είναι οι Θεοδωρίδης Κώστας, Χατζηπαναγιωτίδου Ντίνα , Μαυρίδου Μαρία και Κουρουζίδης Χάρης  )  

 

                                                                  Σπόροι πλατάνου


                                                            κουκουνάρια κυπαρισοειδούς


                                                     μαζεύοντας σπόρους σφενδάμης


           Σπόροι Σφενδάμης ( ελικοπτεράκια κατά τα λεγόμενα των μαθητών της Α τάξης)


                                            προστατευτικό περίβλημα σπόρων κατάλπης


                                                προστατευτικό περίβλημα σπόρων κατάλπης


                                                                      σπόροι κατάλπης



                                                        περίβλημα και σπόροι πικροδάφνης


προσπαθώντας να πιάσουμε τους ιπτάμενους σπόρους



                               
                                    προσπαθώντας να πιάσουμε τους ιπτάμενους σπόρους

                                                                Πικροδάφνη


                                                τινάζοντας τους ιπτάμενους  σπόρους

               παρατηρώντας και ξεχωρίζοντας τους σπόρους απο το προστατευτικό τους περίβλημα





                                 2η Δραστηριότητα πεδίου 

( Φεβρουάριος 2014)


 ΔΕΝΤΡΟΦΥΤΕΥΣΗ ΣΕ ΔΥΟ ΠΑΙΔΙΚΈΣ ΧΑΡΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΎ 
ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΗ ΣΠΌΡΩΝ ΑΠΌ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΥΣ ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
 

Δράση  με μαθητές του Ολοήμερου Σχολείου  με τη βοήθεια των μαθητών της Στ΄ τάξης

Μετά από επαφή που είχαμε με τη Διεύθυνση Αναδασώσεων   Κ. Μακεδονίας , προμηθευτήκαμε δέντρα και θάμνους 


                                                               

 Φτυάρια και φυτά και καλή διάθεση


                                   στη διαδρομή εντοπίζουμε φυτά και μαζέυουμε σποροκάρπια και   σπόρους



 Φτελιά





 καρποί φτελιάς  ( μέσα τους κρύβοντια οι σπόροι)



                                                                         Κολοκύθα



                                              Η απαραίτητη χαλάρωση στην παιδική χαρά




                                                   Το τίναγμα των σπόρων της Σφανδάμης



 Η κυρία Μαρία της πληροφορικής  άφησε τα πληκτρολόγια και ρίχτηκε στο σκάψιμο


                                          Το ίδιο βέβαια  και οι μαθητές










                       Και τα μικράκια μας στην παιδική χαρά δίπλα στο σχολείο





                                        

Μέρος της συλλόγης μας

 Οι μαθητές της Α τάξης στη συνέχεια  ξεχώρισαν τους σπόρους από τ' άλλα φυτικά μέρη , τους περιεργάστηκαν τους   ταξινόμησαν ανά υφή, χρώμα, σχήμα, και τέλος ανά είδος,
 

 


..............................................................................

 

Φυτεύοντας θάμνους και δέντρα στην αυλή του σχολείου μας

3η Δραστηριότητα πεδίου

( Φεβρουάριος 14)

Δράση με μαθητές της Α΄ τάξης και   των μαθητών του Ολοήμερου Σχολείου  με τη βοήθεια των μαθητών της Στ τάξης.

Μετά από επαφή που είχαμε με τη Διεύθυνση Αναδασώσεων   Κ. Μακεδονίας , προμηθευτήκαμε δέντρα και θάμνους που τα φυτέψαμε στην αυλή του σχολείου μας . 

 

                              Οι μεγάλοι πήραν το έργο πάνω τους . 



.............

Επί το έργον


 Μπορεί να μην επιτρέπεται να διακρινόνται οι φάτσες μας , 
αλλά φαίνεται ότι το διασκεδάζουμε πολύ.



κάτω από τα πλατανόφυλλα κρύβονται εκπλήξεις



Είμαστε αλάαανιααα


Μιά αγγελικούλα για τα κορίτσια

πφφφ πως μυρίζει έτσι 


Οι μεγάλοι έσκαψαν οι μικροί θα φυτέψουν 

.........................................................................................................

                      Δημιουργώντας τα δικά μας σπορεία

4η Δραστηριότητα πεδίου

( Φεβρουάριος 14)



  

 

 

.................................................................................................

         Αναμοχλεύοντας  το κομπόστ μας

5η Δραστηριότητα πεδίου

( Φεβρουάριος 14 )

Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο 

( φιλική συμμετοχή  Γ και Δ Τάξη στο πλαίσιο του μαθήματος 

της Μελέτης Περιβάλλοντος)

 

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς μαζέψαμε το πλήθος των φύλλων απο την αυλή μας και κάναμε κομποποιητές απο παλιές παλέτες που μας έδωσε παρακείμενο εργοστάσιο κονσερβοποιείας ροδάκινου . Μαζί βάλαμε και αγριόχορτα κουρεμένα απο την αυλή της εκκλησίας. Στην πορέια ρίχναμε διάφορα άλλα υλικά που μπορούν να κομποστοποιηθούν( φλούδες φρούτων . λαχανικών κλπ) 

Σήμερ αποφασίσαμε να τα ανακατέψουμε γιατί διαπιστώσαμε ότι η κομποστοποιήση αργούσε. 

Μια ευχάριστη έκπληξη όμως μας περίμενε που μας επαναδραστηριοποίησε σε άλλη δραστηριότητα :













Βελανίδια που είτε έπεσαν απο το την βελανιδιά είτε μπήκαν στον κάδο κομποστοποίησης μαζί με τα φύλλα που βάλαμε, άρχισαν να φυτρώνουν . Αμέσως καναμε αυτοσχέδια σπορεία και τα μεταφυτέψαμε. 

 

Στην συνέχεια ανακατέψαμε καλά το υλικό του καδου και το ξανατοποθετήσαμε σε αυτόν. 

 

 ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΣ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΣΠΟΡΕΙΑ ΑΠΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ











6η Δραστηριότητα πεδίου

 

ΜΕΤΑΦΥΤΕΨΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΦΥΤΩΝ  ΣΤΟ ΕΔΑΦΟΣ

( Οι μαθητές της Στ τάξης που πήγαιναν στο Ολοήμερο ακούγοντας τις κουβέντες μας για το που θέλουμε να κάνουμε τον μπαχτσέ, μας έκαναν   μια εκπλήξη. Μάζεψαν και τους υπόλοιπους μαθητές του Ολοήμερου και σε ένα διάλειμμα καθάρισαν την περιοχή από τις πέτρες τις οποίες στη συνέχεια τις χρησιμοποίησαν για να οριοθετήσουν τον μπαχτσέ μας. )

Όταν τα φυτά μας είχαν πλέον πάρει ένα σχετικό μπόι ήρθε η ώρα της μεταφύτευσης 

Οι μαθητές και ο κύριος Κώστας του Ολοημέρου ανέλαβαν δράση 



 

 



 


 

Δυό λογιών σπορεία . Ένα του εμπορίου που μας χάρισε ένα σχετικό εμπορικό κατάστημα  κι ένα αυτά που έκαναν οι μαθητές απο εφημερίδες με τη βοήθεια του δασκάλου του Ολοημέρου και της δασκάλας της πληροφορικής. 

Σπορεία κάναμε κι από πλαστικα μπουκάλια νερού και απο χάρτινα χυμών  και γάλατος. ( δείτε φωτό παραπάνω)  






 

 

 

7η και συνεχής  δραστηριότητα πεδίου

Φροντίδα του λαχανόκηπού μας * υποστήριξη με καλαμιές από το ποτάμι









ΦΑΣΟΛΑΚΙΑ

 

 

ΣΦΕΝΔΑΜΗ



                                                                                          

ΣΙΤΑΡΙ

 

 

ΚΟΛΟΚΥΘΑΚΙΑ 

 

 

 

ΦΑΣΟΛΑΚΙΑ






ΚΑΛΑΜΠΟΚΙ

 

 

ΦΑΚΗ  

 

 

                                                                    

                                                       ΗΛΙΟΣΠΟΡΟΙ 

 


 ΚΑΠΟΙΑ ΦΑΣΟΛΙΑ ΕΔΩΣΑΝ ΚΑΡΠΟ


 

 ΣΙΤΑΡΙ , ΠΑΝΩ ΤΟΥ ΒΟΣΚΕΙ ΕΝΑ ΣΑΛΙΓΚΑΡΑΚΙΑ


 

 ΜΑΥΡΟΜΑΤΙΚΑ ΦΑΣΟΛΙΑ 

 

 


( ΛΙΓΟ)

ΞΕΒΟΤΑΝΙΣΜΑ 

 

  ΦΥΤΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΠΑΝΙΔΑ 

Παρατηρήσαμε τη μικροπανίδα που τρέφεται στο λαχανόκηπό  μας 



 

 


                                   ΑΓΡΙΑ ΦΥΤΑ ( πόες)  ΤΗΣ ΑΥΛΗΣ ΜΑΣ



                                                                         Τριφύλλι



                              Lamium- Λάμιο ή Νεροτσουκνίδα ή Αρχάγγελος ή Λαβρόχορτο


                                                         Plantago lanceolata_ πεντανευρο



                                                                    Rumex- λαπαθο





 Ζωχός



 μαρτιάκος-Senecio vulgaris




                                                                              Στελάρια

 


Συνολικά μπορέσαμε και διακρίναμε 36 διαφορετικά αγριόχορτα


ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ 

( ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟΥΣ Η/Υ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ)








 

 ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΟΡΟΤΕΤΡΑΔΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΣΚΑΛΟ   



ΟΙ ΗΛΙΑΝΘΟΙ ΜΑς ΑΝΘΙΣΑΝ


ΤΕΛΟΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου