ΤΑΞΕΙΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Δ΄ΚΑΙ Ε΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
1) Να γνωρίσουν τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά στα αρχαία, βυζαντινά και νεότερα χρόνια.
2) Να κάνουν συγκρίσεις των παιχνιδιών του χτες και του σήμερα και προβλέψεις για τα παιχνίδια του αύριο.
3) Να νιώσουν τη χαρά της δημιουργίας, κατασκευάζοντας τα δικά τους παιχνίδια.
4) Να μάθουν να παίζουν με κάποια από τα παιχνίδια - αντικείμενα άλλων εποχών.
5) Να μάθουν να σέβονται τους κανόνες των παιχνιδιών αλλά και τους κανόνες ασφάλειας.
6) Να αντιληφθούν ότι η διαφήμιση δεν είναι πάντα ο καλύτερος σύμβουλος για την επιλογή ενός παιχνιδιού.
7) Να γνωρίσουν παιχνίδια που παίζονται από παιδιά που ζουν σε άλλες χώρες.
8) Να γνωρίσουν τα παιχνίδια που παίζονταν από τους παππούδες - γιαγιάδες και γονείς.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
α) Μέθοδος Project - βιωματική προσέγγιση - επισκέψεις.
β) Να ασκηθούν στη σύνταξη ερωτηματολογίων για τη διερεύνηση του θέματος.
ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ:
Γλώσσα
Μαθηματικά
Μελέτη περιβάλλοντος
τεχνικά
Μουσική
Γυμναστική
Ιστορία
..............................................................................................
Το παιχνίδι γενικά
Το παιχνίδι και η κίνηση αποτελεί ζωτική ανάγκη για κάθε νεαρή ζωή μέσα
στη φύση. Το συναντάμε στα ζώα, που τρέχουν ,πηδούν, παίζουν μεταξύ
τους, με τη μητέρα τους ή κυνηγώντας άλλα μικρότερα μιμούμενα τη μητέρα τους.
Αυτή η φυσική ανάγκη δεν μπορεί να λείπει από τα παιδιά.
Παιδί και παιχνίδι είναι δύο λέξεις που συνεπάγεται η μία την άλλη. Από τη στιγμή της γέννησης του το παιδί παίζει κουνώντας τα χεράκια και τα ποδαράκια του, αργότερα με διάφορες κουδουνίστρες και παιχνιδάκια ,συνεχίζει με μπάλες, κούκλες (κορίτσια), κ.τ.λ., τρέχει ποιος θα βγει πρώτος, ποιος θα πηδήσει πιο ψηλά ή πιο μακριά και φτάνει στο ομαδικό παιχνίδι στις γειτονιές .
Μέσα από αυτό, εδώ και χιλιάδες χρόνια τα παιδιά σ’ όλο τον κόσμο ψυχαγωγούνται, αυτοδιαπαιδαγωγούνται, δοκιμάζουν και ασκούν τις δυνάμεις τους, ανταγωνίζονται σωστά με τα συνομήλικα τους , μαθαίνουν να πειθαρχούν στους κανόνες, φτιάχνουν χαρακτήρα , δημιουργούν προσωπικότητα, κοινωνικοποιούνται, ασκούν το σώμα και το πνεύμα τους, κρατώντας τα σε καλή φυσική κατάσταση.
Κάποιοι είπαν για το παιγνίδι:
Ο KARL GROOS :
«Τα παιγνίδια είναι μέσο φυσικής και ηθικής ανάπτυξης.»
Ο SCHILLER :
«Τα παιγνίδια σε ένα λαό βοηθούν να ανακαλύψουμε την ποιότητα του, και την αξία της τέχνης του.»
Ο PIAGET:
«Τα παιγνίδια είναι μέσο ανάπτυξης της νοημοσύνης, και των άλλων γνωστικών δεξιoτήτων.»
O FREUD :
«Το παιγνίδι είναι έκφραση του υποσυνείδητου και της φαντασίας του παιδιού.»
O ROUSSEAU :
« Πρέπει να ακολουθούμε τους κανόνες της φύσης ,και να μην της είμαστε ενάντιοι .»
O ERIKSON :
«Το παιδί στο παιγνίδι απαλλάσσεται από ψυχικά συμπλέγματα , αγωνίες και δειλίες, γίνεται ελεύθερο , πειθαρχικό και κοινωνικό.»
Ακόμα ,κατά τον ERIKSON, στο ομαδικό παιγνίδι το παιδί, απαλλάσσεται από πολλές κακές συνήθειες, όπως το ψέμα, τον εγωισμό, την οκνηρία, τη δειλία, γίνεται ελεύθερο και πειθαρχικό.
Οι θεωρίες αυτές συμπληρώνουν η μία την άλλη και μας δείχνουν την μεγάλη σημασία του παιγνιδιού και για τη ζωή των παιδιών, και συνεπώς για τη κοινωνία.
.................................................................................
Η ιστορία των
παιχνιδιών
Το παιχνίδι είναι τόσο παλιό όσο και η ιστορία της
ανθρωπότητας. Τα παιδιά –και όχι μόνο- σε όλες τις εποχές, σε όλους τους
πολιτισμούς παίζουν με πάθος παιχνίδια κάθε είδους.
Δεν είναι τυχαίο ότι το παιχνίδι στις διάφορες
μορφές του έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον φιλοσόφων, παιδαγωγών, ψυχολόγων,
κοινωνιολόγων κ. ά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το παιχνίδι έχουν δείξει οι
λαογράφοι και οι ιστορικοί. Οι λαογράφοι γιατί αποτελεί βασικό στοιχείο κάθε
πολιτισμού και οι ιστορικοί γιατί ένα πλήθος ιστορικών πηγών αναφέρονται άμεσα
ή έμμεσα στο παιχνίδι.
Οι γνώσεις μας για τα παιχνίδια της αρχαίας
Ελλάδας προέρχονται κυρίως από πραγματικά
παιχνίδια που ήταν κτερίσματα σε τάφους παιδιών και έχουν βρεθεί σε ανασκαφές
και σε παραστάσεις , κυρίως αγγείων του 4ου , 5ου και 6ου
αιώνα π.Χ.
Το παιχνίδι για τους αρχαίους Έλληνες έπαιζε
σπουδαίο ρόλο όχι μόνο για την ψυχαγωγία των παιδιών αλλά και για την
προετοιμασία τους ως αυριανούς πολίτες.
EΡΓΑΣΙΑ
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Στο πλαίσιο του προγράμματος « Το παιχνίδι από την αρχαιότητα έως σήμερα» οι μαθητές της Δ τάξης οργάνωσαν μια μικρή έρευνα για τα παιχνίδια των τριών γενεών: της δικής τους , των γονιών τους και των παππούδων τους. Από τα δεδομένα που συγκέντρωσαν προέκυψαν ομοιότητες και διαφορές.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ 1
Α. Παιχνίδια – αντικείμενα που έχω ο ίδιος:
1. α) Πώς λέγεται:……………………………
β) Πώς παίζεται:………………………………………………………
………………………………………………………………………….
γ) Πώς το απόκτησα:………………………………………………....
δ)Ποιο είναι το βασικό υλικό κατασκευής του:………………………
…………………………………………………………………………
2. α) Πώς λέγεται:……………………………..................................
β) Πώς παίζεται:………………………………………………………
………………………………………………………………………….
γ) Πώς το απόκτησα:………………………………………………....
δ) Ποιο είναι το βασικό υλικό κατασκευής του:…………………………
…………………………………………………………………………..
3. α) Πώς λέγεται:……………………………
β) Πώς παίζεται:………………………………………………………
………………………………………………………………………….
γ) Πώς το απόκτησα:………………………………………………....
δ) Ποιο είναι το βασικό υλικό κατασκευής του:……………………………
……………………………………………………………………………
Β. Παιχνίδια αντικείμενα που είχαν οι γονείς μου:
1. α) Πώς λέγεται:……………………………
β) Πώς παίζεται:………………………………………………………
………………………………………………………………………….
γ) Πώς το απόκτησα:………………………………………………....
δ) Ποιο είναι το βασικό υλικό κατασκευής του:…………………………
ε) Υπάρχει το παιχνίδι ή κάποια σχετική φωτογραφία;……………………
………………………………………………………………………….
2. α) Πώς λέγεται:……………………………
β) Πώς παίζεται:………………………………………………………
………………………………………………………………………….
γ) Πώς το απόκτησα:………………………………………………....
δ) Ποιο είναι το βασικό υλικό κατασκευής του:…………………………
ε) Υπάρχει το παιχνίδι ή κάποια σχετική φωτογραφία;……………………
………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………….
α) Πώς λέγεται:……………………………
β) Πώς παίζεται:………………………………………………………
………………………………………………………………………….
γ) Πώς το απόκτησα:………………………………………………....
δ) Ποιο είναι το βασικό υλικό κατασκευής του:…………………………
ε) Υπάρχει το παιχνίδι ή κάποια σχετική φωτογραφία;……………………
………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………….
3.
Γ . Παιχνίδια – αντικείμενα που είχαν ο παππούς και η γιαγιά.
1. α) Πώς λέγεται:……………………………
β) Πώς παίζεται:………………………………………………………
………………………………………………………………………….
γ) Πώς το απόκτησα:………………………………………………....
δ)Ποιο είναι το βασικό υλικό κατασκευής του:…………………………
ε) Υπάρχει το παιχνίδι ή κάποια σχετική φωτογραφία;……………………
………………………………………………………………………….
στ) Σε ποια περιοχή της Ελλάδας το παίζανε αυτό το παιχνίδι; …………………………………………………………………………………………
ζ) Το αντικείμενο αυτό ήταν αγορασμένο από κάποιο κατάστημα ή το είχε κατασκευάσει ο ίδιος ή κάποιος από την οικογένειά του;
…………………………………………………………………………………
η) θα μπορούσε να έρθει στο σχολείο και να μας μιλήσει για τα παιχνίδια που έπαιζε μικρός ; …………………………………………………………….
2. α) Πώς λέγεται:……………………………
β) Πώς παίζεται:………………………………………………………
………………………………………………………………………….
γ) Πώς το απόκτησα:………………………………………………....
δ)Ποιο είναι το βασικό υλικό κατασκευής του:…………………………
ε) Υπάρχει το παιχνίδι ή κάποια σχετική φωτογραφία;……………………
………………………………………………………………………….
στ) Σε ποια περιοχή της Ελλάδας το παίζανε αυτό το παιχνίδι;
……………………………………………………………………………
ζ) Το αντικείμενο αυτό ήταν αγορασμένο από κάποιο κατάστημα ή το είχε κατασκευάσει ο ίδιος ή κάποιος από την οικογένειά του;
…………………………………………………………………………………
η) θα μπορούσε να έρθει στο σχολείο και να μας μιλήσει για τα παιχνίδια που έπαιζε μικρός; …………………………………………………………….
Δημιουργώντας παλιά παιχνίδια στην αυλή μας
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ 2
(Παρακαλούμε στις ερωτήσεις κλειστού τύπου, βάλτε ένα Χ στην
αντίστοιχη απάντηση. Στις ερωτήσεις ανοικτού τύπου γράψτε την απάντησή σας.)
1
1. Είσαι:
Αγόρι
……..
Κορίτσι ……..
2 2. Σημείωσε την ηλικία σου:
…………………………………………..
3
3. Έχετε
υπολογιστή στο σπίτι ;
ΝΑΙ …………..
ΟΧΙ …………..
4.Πόσοι υπολογιστές
υπάρχουν στο σπίτι;
…………………………………………………………………………..
5. Έχεις ηλεκτρονικά
παιχνίδια; Αν έχεις , ποια είναι αυτά;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Σου αρέσουν τα
ηλεκτρονικά παιχνίδια;
α. Πάρα πολύ ………….
β. Πολύ ………….
γ. Αρκετά ………….
δ. Ελάχιστα …………..
7. Πόση ώρα την ημέρα
παίζεις ηλεκτρονικά παιχνίδια;
α. 1-2 ώρες ………….
β. 2-4 ώρες …………..
γ. Καθόλου …………..
δ. Άλλη απάντηση ………..
8. Ποια ηλεκτρονικά
παιχνίδια παίζεις; (σε παιχνιδομηχανές )
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9.Τι παιχνίδια παίζεις στον υπολογιστή;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Τι νιώθεις όταν χάνεις σε ένα παιχνίδι;
α. Θυμό ………
β. Εκνευρισμό ……..
γ. Απογοήτευση ………
δ. Κίνητρο για βελτίωση ………..
ε. Άλλη απάντηση
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11.Τι νιώθεις όταν σε
διακόπτουν ενώ παίζεις ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι;
α. Θυμό ………….
β. Εκνευρισμό ………….
γ. Ηρεμία , θα συνεχίσω
αργότερα ή την επόμενη ημέρα …………..
δ. Άλλη απάντηση:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Προγραμματίζεις πόση ώρα θα παίξεις ηλεκτρονικά;
α. Πάντα και το τηρώ ………….
β. Σχεδόν κάθε φορά
……………
γ. Σπάνια …………………
δ. Ποτέ …………….
13. Ο χρόνος που αφιερώνεις στα ηλεκτρονικά σε απομακρύνει από
άλλες δραστηριότητες με τους φίλους σου ή και την οικογένειά σου;
α. Καθόλου , προτιμώ να βγω με τους φίλους μου ………….
β. Αρκετά, μερικές φορές παρασύρομαι και μένω σπίτι μόνος-η
για να παίξω ηλεκτρονικά . …………
γ. Αφιερώνω πολύ ελεύθερο χρόνο στα ηλεκτρονικά γιατί μου αρέσει
περισσότερο αυτή η δραστηριότητα. …………….
δ. Άλλη απάντηση :
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΩ , ΠΑΙΖΩ
ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ
Οι μαθητές της Δ΄ τάξης κατασκεύασαν το μπρελόκ της
προπαίδειας.
Με αυτό το μπρελόκ δε θα ξεχάσουμε ποτέ την προπαίδεια!!
.......................................................................................................................................
(πηγή: από το blog ιδέες για δασκάλους)
................................................................................
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕΜΟ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ
Πώς παίζεται το παιχνίδι;
Τα παιδιά απλώνουν τα καρτελάκια στο θρανίο, ώστε να φαίνεται μόνο η πλευρά με τις πράξεις. Διαλέγουν μία από τις κάρτες. Υπολογίζουν πόσο κάνει και λένε το αποτέλεσμα. Γυρνάνε την κάρτα και ελέγχουν αν είναι σωστό. Αν είναι, την αφήνουν κάτω γυρισμένη. Αν δεν είναι σωστό την αφήνουν πάλι κάτω και προσπαθούν ξανά αργότερα να το υπολογίσουν. Το παιχνίδι τελειώνει όταν καταφέρουν να γυρίσουν όλες τις κάρτες.
................................................................................
ΤΟ ΝΤΟΜΙΝΟ ΤΗΣ ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑΣ
Στο ένα μέρος της καρτέλας είναι οι αριθμοί
που πολλαπλασιάζονται και στο άλλο ένα γινόμενο. Ξεκινάμε με την πρώτη καρτέλα
που γράφει "αρχίζω εδώ". Σ' αυτή την καρτέλα δίνεται ένας
πολλαπλασιασμός. Υπολογίζουμε το αποτέλεσμα και ψάχνουμε την καρτέλα που το
γράφει. Όταν τη βρούμε τη βάζουμε δίπλα στην πρώτη και συνεχίζουμε με τον
επόμενο πολλαπλασιασμό. Το παιχνίδι τελειώνει όταν έχουμε χρησιμοποιήσει όλες
τις καρτέλες και τελευταία έχουμε αυτή που γράφει "τέλος".
Δημιουργώντας παλιά παιχνίδια στην αυλή μας
( το κουτσό)
Ε Τάξη
.....................................................................................
Παιχνίδια στην αρχαία
Ελλάδα
Ανάμεσα στα παιχνίδια που προτιμούν τα παιδιά, είναι η Ίυγξ. Σε ένα ξύλινο συνήθως τροχίσκο ανοίγουν δυο τρύπες, περνούν διπλή κλωστή και αφού την περιστρέψουν, μια τραβούν και μια χαλαρώνουν. Ο ήχος που παράγεται θυμίζει ένα πουλί, την ίυγγα, δηλαδή την μυρμηγκοφάγο, από το οποίο πήρε και το όνομα του το παιχνίδι. Λένε μάλιστα πως ανάλογα με τον ήχο μπορούν να κάνουν διάφορες προβλέψεις.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
πηγή κειμένων : http://el.wikipedia.org/wiki/
Πλαταγή
Ένα από τα πρώτα
παιχνίδια που έπαιζαν τα μωρά στην αρχαιότητα ήταν «η πλαταγή», μια πήλινη
κουδουνίστρα, που την έβαζαν στο χέρι του και με τον ήχο που έκαναν τα
πετραδάκια που είχε μέσα, το έκαναν να ξεχνιέται και να σταματά τα κλάματα.
Άθυρμα, Κύλιντρο, Απόρραξις
Αγαπημένο
παιχνίδι των μεγαλύτερων σε ηλικία αγοριών ήταν «το άθυρμα», ένα πήλινο αλογάκι
πάνω σε ρόδες, που το έσερναν σε όλο το σπίτι.
Το παιχνίδι όμως που λαχταρούσαν
όλα τα αγόρια ήταν ένα «αμαξάκι με ρόδες». Συνήθως το έσερναν τα αγαπημένα τους
σκυλιά κι όταν αυτά κουράζονταν το έσερναν τα παιδιά μόνα τους.
Συνηθισμένο
παιχνίδι ήταν «ο τροχός». Το "κύλιντρο" των Λεριών.
Άλλο παιχνίδι
ήταν «η απόρραξις». Παιζόταν από κορίτσια με τη «σφαίρα», μπάλα από δέρμα ή
κομμάτια ύφασμα, ραμμένα και παραγεμισμένα με αλογότριχες, άχυρο ή μαλλί.Τα
αγόρια, πετώντας την μπάλα με τα χέρια, προσπαθούσαν να την περάσουν στο στόμιο
ενός αγγείου, κάτι σαν τη σημερινή καλαθοσφαίριση. Ο νικημένος έπρεπε να πάρει
στην πλάτη το νικητή. Αυτό ονομαζόταν «εφεδρισμός», η "μπέτσα" των
Λεριών.
Χαλκή Μυία (Τυφλόμυγα)
Κανόνες του
παιχνιδιού από τα αρχαία χρόνια: Δένανε με ένα μαντίλι τα μάτια ενός παιδιού
και έλεγε: "χαλκή μύγα θα κυνηγήσω" και οι άλλοι αποκρίνονταν:
"θα κυνηγήσεις μα δεν θα την πιάσεις" και τον χτυπούσαν με τις ζώνες
τους μέχρι να πιάσει ένα παιδί.
Ακινητίνδα (Αγαλματάκια)
Το αρχαίο
παιχνίδι ακινητίνδα παίζεται και σήμερα με το όνομα αγαλματάκια, μόνο που
υπάρχουν κάποιες διαφορές. Στην ακινητίνδα, οι παίχτες μόλις δοθεί το σύνθημα
πρέπει να μείνουν ακίνητοι σε όποια στάση βρίσκονται. Εκείνος που θα κουνηθεί
βγαίνει από το παιχνίδι. Στα αγαλματάκια, βρίσκονται όλα τα παιδιά στη γραμμή
εκτός από ένα. Αυτό το παιδί βρίσκεται περίπου πέντε μέτρα μακριά από τα άλλα
παιδιά και με γυρισμένη πλάτη λέει: "Αγαλματάκια ακούνητα, αμίλητα,
αγέλαστα, μέρα ή νύχτα. Τα υπόλοιπα παιδιά όταν μιλάει κουνιούνται, όταν όμως
ρωτάει απαντούν "μέρα" ή "νύχτα". Αν πουν "νύχτα"
συνεχίζεται το παιχνίδι και αν πουν "μέρα" γυρνάει και μένουν όλοι
αγάλματα. Τότε όποιος κουνηθεί μπαίνει στη θέση του παιδιού και ξαναρχίζει το
παιχνίδι.
Μπάλα
Αυτό το παιχνίδι
παίζεται ως εξής: το ένα παιδί πετά με δύναμη, τη μπάλα και εκείνη σκάει στο
έδαφος και τη πιάνει ένα άλλο παιδί. Αυτό γίνεται συνεχώς και έτσι συνεχίζεται
το παιχνίδι. Η μπάλα τους ήταν φτιαγμένη από δέρματα ζώων.
Πεντέλιθα (Πεντόβολα)
Τα πεντέλιθα
(σήμερα πεντόβολα) είναι ένα αρχαίο παιχνίδι. Παίζεται όμως ακόμα και σήμερα.
Στο παιχνίδι αυτό μπορούσαν να παίξουν όσα παιδιά ήθελαν. Το κάθε παιδί είχε
συγκεντρωμένα πέντε βοτσαλάκια κοντά στα πόδια του. Ο κάθε παίκτης πετούσε ένα
βοτσαλάκι ψηλά και έπρεπε να το ξαναπιάσει αφού πρώτα είχε πάρει από κάτω ένα
ακόμα βοτσαλάκι.
H αποδιδρασκίνδρα
Ένας παίκτης
κλείνει τα μάτια του και οι άλλοι τρέχουν να κρυφτούν σε ορισμένο χρόνο .Ο
παίκτης ανοίγει τα μάτια του και ψάχνει να τους βρει. Κάθε φορά που βρίσκει
έναν , πρέπει να προλάβει να τρέξει πρώτος στη θέση του , αλλιώς χάνει .
Το κολλαβίζειν
Ένας παίκτης
στέκεται όρθιος και με το χέρι του σκεπάζει τα μάτια του .Ένας άλλος τον κτυπά
και συγχρόνως τον ρωτά με ποιο χέρι τον κτύπησε .
Ασκωλιασμός (Ασκί)
Στην αρχαιότητα
το παιχνίδι αυτό ήταν ένα είδος ακροβασίας και παιζόταν κατά κύριο λόγο στις
γιορτές του Διονύσου: Οι παίκτες ανέβαιναν με το ένα πόδι πάνω σε ένα
φουσκωμένο ασκί αλειμμένο με λάδι και ο καθένας φανέρωνε την επιδεξιότητά του
στην ισορροπία και στην ευλυγισία . Τις περισσότερες φορές ο παίκτης έπεφτε
κάτω, πράγμα που διασκέδαζε τους άλλους παίκτες, οι οποίοι αδιαφορούσαν για το
αν θα γελούσαν το ίδιο και οι άλλοι μ’ αυτούς, όταν σε λίγο ,που θ’ ανέβαιναν
κι΄ αυτοί στο λαδωμένο ασκί θα πάθαιναν τα ίδια . Το παιχνίδι αυτό παίζεται και
σήμερα στην Ήπειρο με την ονομασία Ασκί .
Παραλλαγές του παιχνιδιού
Ένας παίκτης
πηδώντας στο ένα πόδι καταδιώκει τους άλλους παίκτες που τρέχουν και με τα δύο
πόδια ή μόνο με το ένα πόδι .Στις περιοχές όπου παίζεται έχει τις ιδιαίτερες
ονομασίες του: Κουτσαλωνάκι , κουτσοκαλόγερος.
Γιο-Γιο
Οι παίκτες
σκαλίζουν στο ξύλο δυο δίσκους που ενώνονται στο κέντρο με έναν κυλινδρικό
άξονα , πάνω στον οποίο στερεώνουν την αρχή μιας κλωστής την οποία στη συνέχεια
τυλίγουν γύρω-γύρω . Το γιο-γιο είναι έτοιμο . Το αφήνουν να πέσει και η κλωστή
ξετυλίγεται ,ενώ με μια κίνηση του χεριού ξαναμαζεύεται γύρω από τον άξονα.
Έπειτα , το αφήνουν πάλι να πέσει και ξανά από την αρχή.
Η σκαπέρδα (Διελκυστίνδα)
Οι παίκτες
καρφώνουν στο χώμα ένα δοκάρι που στο μέσο του έχει μια τρύπα από όπου περνούν
ένα σκοινί. Στις δύο άκρες του, δένεται από ένας παίκτης, έτσι ώστε ο ένας να
μην κοιτά τον άλλο, και προσπαθούν τραβώντας με δύναμη, να φέρουν ο ένας τον
άλλον κοντά στη δοκό. Το παιχνίδι αυτό παίζεται και με ισάριθμους σε κάθε
πλευρά παίκτες.
Το αστραγαλίζειν
Το αστραγαλίζειν
, το παιχνίδι δηλαδή με τους αστράγαλους ή αλλιώς τα κότσια , είναι από τα πιο
αγαπημένα ,τόσο των αγοριών, όσο και των κοριτσιών. Τους αστράγαλους τους
μαζεύουν από τα πίσω πόδια των κατσικιών και των αρνιών . Καμιά φορά αντί για
αστράγαλους χρησιμοποιούν πετρούλες ή καρύδια και αμύγδαλα που τους αρέσουν και
να τα τρωνε ! Τα παιδία έπαιζαν και τους «αρτιάζειν αστραγάλους» , τα μόνα
ζυγά . Έκρυβε ο ένας του αστραγάλους στο χέρι του κι ο άλλος προσπαθούσε να
μαντέψει αν ο αριθμός των αστράγαλων ήταν μονός ή ζυγός, δηλαδή περιττός ή
άρτιος.
Απόρραξις
Οι παίκτες
κτυπούν τη μπάλα με δύναμη στο έδαφος ώστε να αναπηδήσει. Έπειτα την πιάνουν
και την ξανακτυπούν. Όποιος παίκτης πετύχει τα πιο πολλά κτυπήματα κερδίζει .
Άλλοτε πάλι πετούν τη μπάλα στον τοίχο και πρέπει να την πιάσουν πριν πέσει στο
έδαφος. Το παιχνίδι αυτό μπορούν να παίζουν μόνοι τους ή ανά δυο.
Είς ώμιλλαν
Οι «μεγάλοι» της
παρέας έπαιζαν το εις ώμιλλαν, τις ομάδες. Είχαν χαράξει έναν κύκλο στο χώμα
και προσπαθούσαν, σημαδεύοντας από ένα ορισμένο σημείο, να στείλουν τον
αστράγαλο τους μέσα στον κύκλο. Είχαν ορίσει από πριν ότι ο καθένας είχε δέκα
βολές. Ο νικητής σχεδίαζε το κύκλο, αποφάσιζε τη διάμετρο, καθώς και το σημείο
βολής.
Η Ίυγξ
Ανάμεσα στα παιχνίδια που προτιμούν τα παιδιά, είναι η Ίυγξ. Σε ένα ξύλινο συνήθως τροχίσκο ανοίγουν δυο τρύπες, περνούν διπλή κλωστή και αφού την περιστρέψουν, μια τραβούν και μια χαλαρώνουν. Ο ήχος που παράγεται θυμίζει ένα πουλί, την ίυγγα, δηλαδή την μυρμηγκοφάγο, από το οποίο πήρε και το όνομα του το παιχνίδι. Λένε μάλιστα πως ανάλογα με τον ήχο μπορούν να κάνουν διάφορες προβλέψεις.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΟΝ ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ!!!!
ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΑΣ!!!
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΩ ΚΑΙ ΠΑΙΖΩ
ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΛΑΜΠΑΔΑ

ΠΗΛΙΝΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
ΠΑΝΙΝΟ ΣΚΥΛΑΚΙ





ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ(ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΩ ΚΑΙ ΠΑΙΖΩ
ΧΙΟΝΟΜΠΑΛΕΣ ΜΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ(ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ
Σημεία στίξης
Η κα Γραμματική κάνει τον
τροχονόμο στις λέξεις. Τους μαθαίνει τα σήματά της, τα γνω-
στά σημεία στίξης: τελεία, κόμμα,
αποσιωπητικά, ενωτικό, παύλα, θαυμαστικό, ερωτηματικό,
διπλή τελεία, παρένθεση, διπλή
παύλα, άνω τελεία, εισαγωγικά. Κρατώντας τις πινακίδες με τα
σημεία στίξης, ρυθμίζει την
κυκλοφορία.
Παιχνίδι
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες
ανάλογα με τον αριθμό τους. Η κα Γραμματική δείχνει
κάθε φορά το σήμα της και τα
παιδιά ακολουθούν τους κανόνες…
(.) Προχωρούν και όταν ακούσουν:
«στοπ, τελεία, βάλτε φρένο», σταματάνε.
(,) Προχωρούν και όταν ακούσουν:
«κόμμα», σταματάνε, παίρνουν βαθιά εισπνοή και συνεχίζουν.
(…) Προχωρούν και όταν ακούσουν:
«αποσιωπητικά», σταματάνε, κάνουν τρία πηδη-
ματάκια και δείχνουν ότι κλείνουν
το στόμα τους και δε μιλάνε.
(-) Τα παιδιά της κάθε ομάδας
πιάνονται από τα χέρια και όταν ακούσουν: «ενωτικό»,
χωρίζονται κι απομακρύνονται.
(‒) Στο άκουσμά της, τη
δείχνουν βάζοντας το ένα χέρι τους οριζόντια και με το άλλο
δείχνουν ότι κάποιος μιλάει.
(!) Το δείχνουν με το σώμα τους.
Σηκώνουν τα χέρια τους και πανηγυρίζουν.
(;) Κάνουν με τα χέρια τους και το
σώμα τους ότι ρωτάνε.
(:) Όταν ακούσουν: «διπλή τελεία»,
απαριθμούμε μια σειρά πραγμάτων ή λέγοντας μια
πρόταση π.χ. Η κασετίνα μου έχει:
μολύβια, ξύστρα κι ένα χάρακα, τη δείχνουν με τα χέρια σε
μπουνιά το ένα πάνω στο άλλο.
( ) Στο άκουσμά της κάνουν μια
αγκαλίτσα.
(--) Χωρίζονται σε τριάδες. Στις
δύο άκρες τα παιδιά κάνουν τις παύλες και απλώνουν τα
χέρια τους ή κρατάνε ένα χαρτί με
τις παύλες. Στη μέση το παιδί είναι ακίνητο. Αυτό μπορεί να
γίνει και με περισσότερα παιδιά.
(·) Προχωράνε για λίγο και όταν η
κα Γραμματική πει: «άνω τελεία», τα παιδιά σταματάνε
και σηκώνουν ελαφρά το ένα πόδι.
(« ») Όταν ακούσουν: «βάλτε
μανταλάκια στις λέξεις γιατί θα τις πάρει ο αέρας», κάνουν
με τα χεράκια τους τα εισαγωγικά.














Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου